Kursus for ledige pædagoger og lærer uge 38
Transaktionsanalyse,
leg og læring.
En spændende uge, der kom helt ind under Prefrontal lobe!
Jeg har svært ved at
få armene ned efter en uge med grin, aha-oplevelser og LÆRING! Ja for aldrig
har jeg lært så meget på en uge. Aldrig har min hjerne været så klar og åben
for læring.
Emnerne var transaktionsanalyse, leg, læring og hinanden og
os selv. Hvad sker der inde i hjernen på børn, drenge og piger og hvordan får
vi den bedste læring frem? Carl David Kock stod for provokoationen og
fornøjelsen af vores hjerner med inspirations kilder som Eric Berne og Matti
Bergstrøm. Det er interessant at se på læring hos børn om det så er i
daginstitutioner eller skole har ikke den store betydning, hjernen reagere på
sammen måde. Det er interessant at se på hvordan vi som pædagoger og lærer ofte
arbejder ud fra et forældet billede af hvordan børn lærer. Når jeg kigger
tilbage på min egen skolegang, kan jeg se at, den har ikke været særlig
velegnet til en kinæstetiker som mig. Det har været en befrielse at få en uge
hvor min måde at lære på var lige så rigtig som de auditive og visuelle. Men
også en farlig erfaring for hjernen bliver hurtigt forvent.
Leg er en vigtig pointe jeg tager med mig fra den forgangne
uge. To citater fra udleveret materiale:
”Leg er barnet, der
eksperimentere og opnår kontrol over sit liv, og ganske enkelt, uddannelse.”
” Leg: den mest effektive indlæringsteknik nogensinde opfundet af mennesket.”
Vi skal lege! Og vi har leget i den forgangne uge. Vi har
leget kendte lege og vi har leget som børn – opfundet vores egne lege. Vi har
mærket vigtigheden af leget for at lære, for eksempel vigtigheden af berøring
mellem to der er i konflikt, det er her oplagt at lege en leg hvor de to ved et
”tilfælde” får rørt ved hinanden. Vigtigt er det at få med at, man skal aldrig
fortælle hvad mål, der er med det man leger med børn eller andre, for pludselig
spiller andre faktorer ind, så som nervøsitet og frygt. I det tilfælde at
nervøsitet og frygt er til stede frafalder al læring og amygdalaen tager
over.
Ud over at lege og tale om hjernen i den forbindelse fik vi
også så meget mere som stadig er ved at blive lagret for som sagt blev der
virkelig skabt kontakt og pandelappen blev åbnet, så læringen var stor. Nu skal
det bare lagres og bearbejdes. Og vigtigst af alt PRØVES i virkeligheden!
Nåh ja og så må jeg hellere få med at man skal huske at
grine positivt i minimum 30 minutter om dagen!
Kommentarer
Send en kommentar